Page 81 - net.mototriti.gr 01 Σεπτεμβρίου 2024
P. 81
TEXNIKO
Sturtevant του 1905 και φυσικά τότε το σύστημα τηρίων για το κλείσιμο των βαλβίδων και, μαζί
HONDA
ήταν χειροκίνητο. Ο οδηγός τραβούσε ένα λε- με κάποιες άλλες αλλαγές ανέβασε το διάστημα
βιέ που έκλεινε τις βαλβίδες εισαγωγής σε κά- service στα 60.000 χλμ. Προφανώς αυτά είναι
ποιους από τους κυλίνδρους, αποτρέποντας τη τεράστια νέα, οπότε το γεγονός ότι αυτός ο κινη-
λειτουργία τους. Πλέον όλα αυτά γίνονται ηλε- τήρας έφερνε το επόμενο βήμα στα συστήματα
κτρονικά και στο χώρο του αυτοκινήτου όλο και απενεργοποίησης κυλίνδρων πέρασε «στα ψιλά
περισσότεροι κατασκευαστές υιοθετούν τη λύ- γράμματα». Πλέον, η απενεργοποίηση των πίσω
ση, καθώς ένας κινητήρας με πολλούς κυλίν- κυλίνδρων δεν συνέβαινε μόνο όταν η μοτοσυ-
δρους μπορεί άνετα να λειτουργήσει χωρίς κά- κλέτα ήταν στο ρελαντί, αλλά και στις χαμηλές
ποιους από αυτούς σε αρκετές συνθήκες. Τώρα, ταχύτητες - εκεί που δεν χρειαζόταν απαραίτητα
σιγά-σιγά βλέπουμε την εφαρμογή αυτής της τε- η ισχύς και των 4 κυλινδρων - πλησιάζοντας έτσι
χνικής και στο χώρο των μοτοσυκλετών. περισσότερο στην αρχική ιδέα που είχε εφαρμο-
Το ξεκίνησε η Harley-Davidson, για στεί στο χώρο του αυτοκινήτου.
να μειώσει τη ζέστη που βγάζει ο κινητήρας H πατέντα της Honda που «αλλάζει»
Στο χώρο των μοτοσυκλετών, το χορό έσυρε η τον κινητήρα μεταξύ εν σειρά και V4
Harley Davidson το 2008, όταν εισήγαγε το δι- Η Honda είχε ήδη εμφανίσει αιτήσεις διπλώ-
κό της Engine Idle Temperature Management ματος ευρεσιτεχνίας όπου γινόταν περιγραφή
System (EITMS). Πλέον δεν υπήρχε λεβιές, αλ- ενός αντίστοιχου συστήματος, το οποίο θα κρα-
λά ο εγκέφαλος της μοτοσυκλέτας «διάβαζε» τα τούσε τους 2 εκ των 4 κυλίνδρων σε λειτουργία,
δεδομένα και σταματούσε να στέλνει καύσιμο ενώ αυτόματα θα εκκινούσαν και οι άλλοι 2 όταν
στον πίσω κύλινδρο όταν το γκάζι ήταν κλειστό, η ταχύτητα ανεβαίνει. Ένα σύστημα δηλαδή σαν
η ταχύτητα της μοτοσυκλέτας ήταν κάτω από της Ducati, αλλά θεωρητικά με πιο εκτεταμένη
2 χλμ./ώρα, οι στροφές του κινητήρα ήταν κά- χρήση της απενεργοποίησης και κεντρικό στόχο
τω από 1.200 και η θερμοκρασία του ήταν πο- την μείωση των ρύπων. Στο νέο CBR 1000RR-
λύ υψηλή. Ουσιαστικά λοιπόν πρόκειται για ένα R Fireblade που είδαμε στην EICMA , βλέπουμε
σύστημα που προσπαθεί να «δροσίσει» τον κι- για πρώτη φορά σε Honda το σύστημα Throttle
νητήρα (και τον αναβάτη καθώς πάνω του σκά- by Wire (TBW) να αποτελείται από δύο σερβο-
ει όλη αυτή η ζέστη), με γνώμονα ότι ο πίσω μηχανισμούς, όπου ο ένας ελέγχει τους κυλίν-
κύλινδρος σε έναν V κινητήρα θερμαίνεται πε- δρους 1 και 2 και ο άλλος τους κυλίνδρους 3
ρισσότερο γιατί έχει μικρότερη ροή αέρα για και 4. Αυτό το σύστημα πρόκειται ουσιαστικά για
ψύξη (καθώς περιορίζεται από τον μπροστά κύ- μια «γέφυρα» μεταξύ της απενεργοποίησης και
λινδρο). Η Indian ακολούθησε το παράδειγμα το του μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων, καθώς
2018, όμως ο κατασκευαστής που έκανε το επό- ελέγχει το διαφορετικό βαθμό βύθισης των βαλ-
μενο βήμα ήταν η Ducati. βίδων στις δύο ομάδες κυλίνδρων δείχνοντας
Η Ducati έφερε το εκτεταμένο σύστημα, τις δυνατότητες του συνδυασμού των 2 συστη-
με απενεργοποίηση και εν κινήσει μάτων. Το μόνο σίγουρο είναι ότι με τις εκπο-
Στα τέλη του 2020 αποκαλύφθηκαν οι πρώτες μπές ρύπων να μπαίνουν στο πρώτο πλάνο για
πληροφορίες για έναν νέο κινητήρα που ετοίμα- την επιβίωση των κινητήρων εσωτερικής καύ-
ζε η Ducati: Τον V4 Granturismo. Στις αρχές του σης και όλο και περισσότερες εταιρείες να πει-
2021 παρουσίαστηκε επίσημα και το πιο «επανα- ραματίζονται με τους τρόπους εισαγωγής καυ-
στατικό» στοιχείο του ήταν ότι η Ducati επέστρε- σίμου στους κυλίνδρους, όλο και περισσότερα
ψε μετά από πολλά χρόνια στη λύση των ελα- συστήματα θα «ξεπηδήσουν» στο μέλλον.
81 Eπιστροφή στα περιεχόμενα